Cięcie blach palnikami paliwowo-tlenowymi dalej zwane gazowe czy cięcie łukiem plazmowym, wprowadza do obrabianego materiału „spore„ ilości ciepła. W wyniku nagrzewania w ciętym materiale powstają naprężenia, które odkształcają blachę. Odkształcenia te wpływają niekorzystnie
na proces cięcia w dwojaki sposób:
„Ofiarami” odkształceń pionowych mogą zostać palniki, których koszt dochodzi niekiedy do kilku tysięcy złotych.Palnik szczególnie narażony jest na uszkodzenie podczas pracy z wygaszonym łukiem i prędkością przejazdową sięgającą 20000mm/min. Operator urządzenia zwykle w takim przypadku nie jest w stanie zareagować.
Podobnym zagrożeniem dla palnika lecz wynikających z innych przyczyn są wystające ponad stół roboczy detale , które po wycięciu zawieszając się na „grzebieniach” (rys.3)
Aby zapobiec uszkodzeniu palnika możliwe jest zastosowanie na suporcie specjalnego mocowania. Budowa tego mocowania przedstawiona została na rysunku 4.
Palnik zmocowany jest nieruchomo w tulei mocującej. W tulei mocującej znajdują się 3 gniazda na czujniki indukcyjne oraz trzy gniazda sprężyn na ściskanie zablokowanych sworzniami. Podczas normalnej pracy czujniki wykrywają obecność obudowy palnika i nie żadnego sygnału do sterownika.
Podczas kolizji (rys.5) tuleja mocująca palnik wychyla się od normalnego położenia roboczego. Jednocześnie jeden lub więcej czujników wykrywa jego odsunięcie od obudowy uchwytu i wysyła sygnał do sterownika urządzenia o wykryciu kolizji. Sterownik natychmiast zatrzymuje maszynę oraz wysyła komunikat do operatora o zaistniałym zdarzeniu.
Budowa uchwytu oprócz funkcji zabezpieczającej palnik przed uszkodzeniem umożliwia również ustawienie palnika pod kątem od 0o-45o od pozycji pionowej (normalnej pozycji roboczej).Takie ustawienie palnika pozwala na fazowanie ciętych blach. Operację tę wykonuje się podczas przygotowania elementów do spawania. Fazowanie za pomocą palnika plazmowego lub gazowego skraca w sposób znaczący czas potrzebny do przygotowania elementów.Rysunek 6 przedstawia palnik zamocowany w sposób umożliwiający ukosowanie blachy.